Webbpublicering projekt - utvärdering


Min mål var att göra en blogg där jag skulle för läsares, och mitt eget, nöje analsyera olika aspekter i spel och huruvida dessa aspekter bidrog till att göra spelet bra eller om de var irritationsmoment i för övrigt bra spel.
Jag hade valt ut en design som jag ansåg var bra för syftet (efter att ha tittat på andra bloggar under föreberedelseuppgifterna) och vad jag ville ha för widgetar. Jag hade ursprungligen tänkt att ladda ner ett tema och sedan modifiera detta men jag upptäckte senare att temat passade bäst som det var utseende-mässigt och jag beslöt att låta det vara.
Temat innehöll dock inte de widgetar jag hade planerat att använda mig av (tagmoln, about sektion, recent posts, recent comments) men lycktligtvis är wordpress byggt så att det är lätt att lägga till och/eller ta bort widgetar. Det var enkelt att ta bort de somjag inte ville ha och lägga till de som ajg ville ha.
Jag utforskade som sagt att ändra på blogens utseende efter att ha lagt till temat och blev på grund av ett fel tvungen att göra detta för hand (det verkar visserligen som att man får göra det för hand hur som helst men att man utan felet kan göra det innuti bloggen). Det var ett intressant moment att titta på koden som utgjorde det tema som jag hade valt för att försöka hitta de komponenter som jag ville ändra, men i efterhand beslöt jag mig dock att behålla utseendet som det var.
Ämnet jag hade valt var en variation på ett ämne jag hade använt i bloggen jag startade för tidigare kursövningar. Jag skulle istället för att analysera/filosofera kring ett spelelement i varje post analysera ett visst spel i varje post. Det visade sig vara svårare än jag hade trott och det är möjligt att inläggen till viss del blev mer presentativa än analyserande. Jag tror dock att jag fick med tillräckligt med analyserande för att hålla mig inom ämnesområdet.
När jag intervjuade personer som liknade mil målgrupp fick jag i stort positiv feedback. Posterna följde ämnet bra och utseendet på bloggen var passande.
Det var ett par småsaker som påpekades som negativa. Vissa av dessa var djupare i mjukvaran för wordpress eller för de widgetar som jag har använt men för andra fanns det lösningar som var relativt lätta att implementera (vilket jag också gjorde).
Jag hade alltså, baserat på deras feedback, lyckats skapa en blogg som var funktionel för det syfte som jag hade satt för den. Gruppen var ganska generell dock och innehöll inga speciella behov så det var relativt lätt att se till att fylla de grafiska behoven (stillrenhet och tillräcklig navigationshjälp). De innehållsmässiga behoven följde ganska direkt på intresseområdet och det behövde ingen djupare analys. Jag hade dock en anledning till att jag valde att analysera spelelementen via analys av spel istället för att göra det direkt och det var att jag kände att inläggen kunde göras mer intressanta genom att koppla spelelementen till spel konkret.