Lab 5 Webbpublicering



  • Bloggportaler: Jag anmälde ming blogg (kallad Bloggity) till både de två portaler som rekommenderas (de andra fungerar så vitt jag kan se inte så att man kan fritt anmäla sig dit), Nyligen och Bloggportalen.

  • Marknadsföring: Jag gjorde inga medvetna försök att få besökare som så via annan marknadsföring, men jag nämnde bloggen på Google+ för att jag där känner några som pratar om relaterade ämnen till det jag prata om på min blogg. Jag gjorde alltså detta för att jag ansåg det hade varit intressant att få deras input på det jag skrev på bloggen.

  • Anmälningsbevis: lägger dessa längst ner i detta inlägg. Jag tog en bild vid varje pingning till Nyligen och Bloggportalen. Det blev alltså sammanlagt 14 bilder. 
 
  • Källor: Jag har inte använt några källor förrän nu vid skrivandet av detta. Källan är då den på kursens hemsida länkade ”10 skäl att företagsblogga” som jag använder under utforskning av varför bloggande blivit så populärt dock kommer jag i huvudsak prata om fenomenet generellt snarare än enbart med företag som bloggare.
 
  • Reaktionerna från besökare: Jag fick så vitt jag kan se bara besökare vid ett tillfälle. Jag vet inte om jag valde ett dåligt ämne eller om jag inte höll på tillräckligt länge. Jag fick inte heller några kommentarer. 
 
  • Bloggfenomenet: Bloggfenomenet har troligen blivit så populärt på grund av ett par av de anledningar som anges i ”10 skäl att företagsblogga” . Det är en platform som tillåter snabba kommentarer av aktuella händelser och där besökare kan interagera med bloggaren/bloggarna. Platformen tillåter även icke-journalister att säga vad de tycker eller helt enkelt berätta om sin dag. Det är alltså antingen debatt /tyckande) eller tabloid (berättar om sin dag). Platformen skiljer sig också från forum i att det är mer fokus på bloggaren (istället för att det är mellan 50 och tusentals användare) och möjligt att notifiera om nya inlägg. Det finns alltså en framstående ledare som guidar det som händer på bloggen, lite som att prenumerera på alla inlägg från en viss användare på ett forum. Huvudsakligen är det nog dock de tidigare anledningarna som är det stora faktorerna.

  • Vad Tycker jag om att blogga: Jag har personligen svårt för att blogga utan syfte. Det kommer inte naturligt. Det är möjligen felaktigt men jag föreställer mig det som lättare att företagsblogga då man har en uppsatt struktur, det vill säga har något att rapportera om. Jag föredrar att läsa blogginlägg framför att skriva dem.

  • Företag på Portaler/Sökmotorer/Etc: Jag anser det som ett framsteg att företag använder sig av bloggar och andra sociala medier då det ger deras publik större möjlighet att kommunicera med företaget och ge feedback på vad de håller på med samt hålla sig uppdaterade om företagets aktiviteter. Företaget får i gengäld en mer aktiv publik. 
 
Bilder på publiceringsbevis
  • Dag 1:
Bloggportalen.se den 10e oktober 2011
Nyligen.se den 10e oktober 2011

  • Dag 2: 
Bloggportalen.se den 11e oktober 2011
Nyligen.se den 11e oktober 2011

  • Dag 3: 
Bloggportalen.se den 12e oktober 2011
Nyligen.se den 12e oktober 2011

  • Dag 4:
Bloggportalen.se den 13e oktober 2011
Nyligen.se den 13e oktober 2011

  • Dag 5: 
Bloggportalen.se den 14e oktober 2011

Nyligen.se den 14e oktober 2011
  
  • Dag 6: 
Bloggportalen.se den 15e oktober 2011
Nyligen.se den 15e oktober 2011

  •  Dag 7:
Bloggportalen.se den 16e oktober 2011
Nyligen.se den 16e oktober 2011